Šta je najvažnije za biznis a da nije sreća (u Srbiji kad neko uspe obično kažu da je imao
sreću). Najvažnije je ZNANJE. Doživotno učenje i usavršavanje. Nikada nećete osiromašiti
investirajući u svoju glavu.
Različiti ljudi iz raznih razloga ulaze u preduzetništvo. Koji god da je razlog zašto ste ušli u
preduzetničke vode, vrlo brzo ćete shvatiti da vam nedostaju znanja iz raznih oblasti i da
morate stalno da učite kako biste išli dalje. Tako je i nastao ovaj tekst, kao vodič i putokaz
koje su to oblasti o kojima treba da mislite kako biste gradili održiv i profitabilan biznis.
Bitne oblasti za razvoj poslovanja u 2024:
- Mindset
- Okruženje
- Sistem
- Delegiranje
- Slika o sebi
- Finansije
- Prodaja i marketing
- Lični brend
Mindset je najbitniji
U Srbiji kad neko uspe, obično ljudi kažu kako je imao sreću. Ili je uspeo jer mnogo voli pare
i to uvek ima prizvuk nečeg lošeg. Skoro pa niko ne povezuje uspeh sa znanjem. A šta je
drugo sreća nego kad prilika sretne spremnog. Učite, radite na sebi i prilika se pojavi. Eto to
je uspeh.
Pre svih znanja o biznisu treba da negujete preduzetnički mindset. Bez preduzetničkog
načina razmišljanja teško da možete da budete uspešan preduzetnik. Još je teže kad se
uzme u obzir činjenica da nas u školi uče da budemo zaposleni a ne ljudi koji kritički
razmišljaju i koju bi jednog dana mogli da budu preduzetnici.
Knjiga koju morate da pročitate na ovu temu:
Nedostatak znanja i strah od promene
Niko nas nije učio o finansijama, porezima, prodaji, ni kako da komuniciramo, pregovaramo.
Ono što su nas učili je da je greška loša pa vremenom ljudi odustanu da pokušavaju bojeći
se da ne pogreše.
Otud nije ni čudo što se ljudi sa Balkana toliko boje promena kao da je promena nužno nešto
loše. Umesto da prigrle promene kao nešto neminovno i da se oslanjaju na sebe i na učenje.
Okruženje
Ne može svako da bude uspešan preduzetnik a samim tim ne može da razume
preduzetnike i takav način života, rada i razmišljanja. Velika većina preduzetnika nema
podršku iz svoje okoline. Ako i ima, to nije prava podrška već više podržavanje iz ljubavi onih
koji vas vole npr. članova porodice.
Podrška koja vam treba i koja će vam dati vetar u leđa je podrška onih ljudi koji su na istom
putu kao i vi jer ako idete u Suboticu a neko drugi u Niš, ne možete da putujete zajedno i da
razumete sa čime se ovaj drugi sreće. To su oni ljudi koji rade na sebi i imaju svoj biznis.
Mnogo je ljudi koji ne rade na sebi tako da svojom pričom samo mogu da vas vuku na dole.
Pa šta da radite ako niste okruženi ljudima koji žele da napreduju? Nađite svoje ljude online
preko raznih plaćenih ili besplatnih programa raznih mentora. U ovim programima čućete i
upoznaćete ljude slične vama koji imaju iste dileme, strahove i prepreke na putu. To je teren
gde možete sklopiti poznanstva a i prilika da više ljudi čuje za vaš biznis.
Sistem
Sistem je skup procesa a procesi su koraci kako nešto radite. Kad kuvate, dodajete sastojke
određenim redom. Više malih radnji kad uradite dovodi do konačnog rezultata – skuvanog
ručka. Isto tako i u biznisu.
Sistem vam pomaže da imate strukturu, da ne gubite vreme i spašava vas da ne upadate u
haotične situacije. Kada imate sistem, kada znate na koji način obavljate određene zadatke,
biće vam lakše da delegirate i da uvodite nove ljude u poslovanje. Kada izgradite sistem i
krenete da delegirate, nećete upadati u burnout-e.
Bez sistema nema uspešnog biznisa
Za početak razmislite na čemu sve radite. Koje stvari su bitne, šta želite vi da radite a u
čemu mislite da niste dobri ili vam bespotreno odlazi vreme na nešto što bi neko drugi
mnogo bolje i brže radio? Onda kreirajte proces – napravite uputstvo kako se neki zadatak
obavlja. Automatizujte sve što možete. Onda ste spremni za delegiranje.
Delegiranje
Pre nego što delegirate, morate da znate šta je to što ćete da delegirate.
To što imate sopstveni biznis ne znači da treba sve sami da radite. Ako ste biznis i započeli
kao one-man-show, ubrzo ćete shvatiti da ćete morati da delegirate neke poslove kako bi
imali slobodno vreme i kako bi se biznis razvijao.
Mnogim preduzetnicima je ovo težak korak iz više razloga a glavni je zato što misle da niko
neće tako posvećeno da se trudi i gura vašu ideju kao svoju. Ovo je isto kao što sigurno niko
neće vaše dete da čuva kao vi ali ipak dete dajete u vrtić.
Drugi razlog je što na početku često nemate dovoljno novca da platite ljude, pa sve radite
sami sve dok ne dođete do toga da nemate slobodnog vremena jer imate posla preko glave.
A pošto ne možete da se klonirate, tu shvatate da morate nešto da menjate i da vam trebaju
ljudi.
Kupujte vreme u biznisu
Krenite od delegiranja poslova kao što su administracija i neke sporedne stvari. Ili stvari oko
kojih se uopšte ne razumete i nemate vreme da ih učite (kao npr. pravljenje i održavanje
sajta i vođenje društvenih mreža).
Zapamtite da u biznisu morate da kupujete vreme, povećavate znanje i stalno radite na
svojoj glavi kako biste više zarađivali i imali dugoročno održiv biznis.
Evo preporuka knjige, kako da ne budete preplavljeni, šta je vredno truda i kako da oslobodite vreme:
Slika o sebi
Biznis je kao lupa koja uveličava sve vaše nesigurnosti i strahove. Ono što mislite o sebi
odražava se na vaše akcije i odluke a onda i na ceo biznis. Slika o sebi odredjuje sa kakvim
klijentima radite, koje cene stavljate i kako komunicirate. Osim znanja, uspeh vašeg biznisa
odrediće i koliko vam je regulisan nervni sistem. Ovde opet dolazimo do rada na glavi i to
kroz koučing ili psihoterapiju.
Upravljanje finansijama
Mnogi preduzetnici u Srbiji upravljanje finansijama izjednačavaju sa plaćanjem poreza.
Plaćanje poreza je obavezno jer bez toga vi ne gradite biznis. S druge strane, bitno je da
shvatite da su porezi deo finansija. Za rast biznisa neophodno je da imate znanja i o ostalim
finansijama.
Najbitnije je da pratite svoje neplaćene fakture i da vam kupci plaćaju na vreme. Keš je
suština kada ste mali biznis. Ako vam kupci ne plate na vreme dolazite u situaciju da morate
da se zajmite a tek tada ulazite u probleme. Više o finansijama u biznisu pročitajte u našem
tekstu ovde.
A kako da efikasno upravljate efakturama, pročitajte u našem tekstu ovde.
Knjige o ekonomiji pisane na način da mogu da razumeju i tinejdžeri i koje svaki preduzetnik
treba da pročita. Autor je bivši grčki ministar finansija, Janis Varufakis.
Prodaja i marketing
Nema biznisa bez prodaje i profita. O prodaji je bitno da imate prodajni mindset a to znači da
imate znanje o proizvodu ili usluzi koju prodajete, da imate soft skills (“meke veštine”) a
najbitnije od svega je vaša ličnost. Prva dva ćete naučiti ali će se uvek videti ako ste “osoba
za izbegavanje”.
Za prodaju je bitno da ste vi prodati na ono što prodajete. Da verujete u svoj proizvod ili
uslugu a onda i da imate strpljenja i veru u sam proces.
Marketing je jako bitna veština čiji je cilj prodaja gde trebate da izgradite svoje
komunikacione veštine (pričanje i pisanje), da imate znanja o svojim kupcima i tržištu, da
gradite online prisustvo kako bi ljudi znali da postojite.
Odlična knjiga na temu prodaje:
Lični brend
Čemu brend uopšte služi? Da se izdvojite od drugih i da se istaknete i budete prepoznatljivi
kao stručnjak u određenoj oblasti.
Kad imate izgrađen lični brend, nemate konkurenciju. Izdvajate se u moru istih ili sličnih
preduzetnika koji rade isto. Bitno je da znate da ste vi već brend iako niste na tome radili.
Kad bi pitali ljude o vama, ljudi bi vas nekako opisali. Pitanje je da li vam se svidja kako vas
ljudi vide tj.kakav ste brend izgradili.
Brend treba graditi planski i namerno a ne stihijski.
Kakav vam je brend, takve ljude privlačite. Brend pomaže da ostvarite svoje ciljeve.
Lični brend je put ka uspešnom biznisu
Zamislite da vas ljudi percipiraju kao odličnog knjigovodju i poreskog savetnika. To bi za vas
moglo da znači mnogo novih prilika za širenje biznisa od poziva da budete govornik na
vebinarima i konferencijama do raznih ponuda za saradnju.
Kad imate jak lični brend, klijenti vam se sami javljaju umesto da morate da ih
outreach-ujete. A s obzirom da je danas hiperprodukcija sadržaja, imati brend je velika stvar
jer ćete biti prepoznati u gomili drugih istih ili sličnih brendova.
Znate kako se kaže, svi su već sve rekli ali niko to nije rekao na vaš način jer niko nije vi. E u
tome je vaša supermoć!
Korisni resursi:
- Saveti Marie Forleo kako graditi brend>
- Upravljanje finansijama za male biznise preslušajte video >
- Lični brending i korporativne komunikacije trećeg milenijuma >
- Mindset za biznis u 21.veku >
- Kada preduzetnik treba da uvede sistem u firmu >
- O emocijama u biznisu >
Biznis podrazumeva doživotno učenje. Nadamo se da su vam saveti bili korisni.
Ukoliko jesu podelite tekst na društvenim mrežama!